کلینچ

کلینچ کردن

یکی از روش های اتصال مکانیکی ورق های فلزی کلینچ کردن (clinching) می باشد. در روش کلینچ کردن برای اتصال ورق های بدون استفاده از ابزارهای جانبی و وسایل حرارتی بلکه با استفاده از ابزارهای ویژه و مخصوص ورق های فلزی همانند اتصال قطعات پلاستیکی به یکدیگر متصل می شوند.

ابزارهای معمول مورد استفاده پانچ(pounch) و قالب(die) است. از انواع قالب های اصلی می توان به دو نوع قالب هایی با اجزاء متحرک و قالب های حفره ثابت نام برد. نحوه عملکرد آن بدین صورت است که پانچ این لایه های فلزی را به داخل حفره انتقال می دهد و اتصال محکم و دائمی شکل می گیرد، فشاری که توسط پانچ اعمال می شود باعث حرکت جانبی فلز می گردد.

Image result for round clinch manufacturingpounch

اتصال نوع کلینچ (clinch) در صنایع الکترونیک، لوازم خانگی و صنایع خودرو استفاده می شود و جایگزینی مناسب به جای جوش نقطه ای(spot welding) است. اتصال از نوع کلینچ برخلاف جوشکاری نقطه ای هیچ نیازی به برق، الکترود و خنک کاری (cooling) ندارد و یک اتصال نوع سرد محسوب می شود. یکی دیگر از مزایای کلینچ عدم تولید دود و جرقه می باشد. ابزارهای کلینچ بخاطر عمر بالا(حدود صدها هزار سیکل) مقرون به صرفه می باشند.

Image result for round clinch manufacturing

یکی دیگر از مزیت های کلینچ که در صنعت لوازم خانگی از اهمیت بالایی برخودار است، حفظ رنگ سطوح رنگ شده است. هم چنین کلینچ روش بسیار مهم و خوبی برای اتصال پانل های آلومینیومی مانند صندوق عقب و کاپوت خودرو می باشد چونکه جوش آلومینیوم بسیار سخت است.

چند نمونه از ویژگی های مهم کلینچ :

  • کاهش زمان اتصال (کمتر از یک ثانیه)
  • کاهش هزینه و وزن،فرایند کار ابزارهای اضافی مانند پیچ، پرچ یا چسب را شامل نمی شود.
  • کاهش هزینه ماشین کاری
  • بدون نیاز به پیش سوراخ کاری
  • استفاده از کلینچ برای اتصال مواد مختلفی مانند چوب، پلیمر و مواد کامپوزیتی
  • راه اندازی سریع و بدون نیاز به استفاده از فرد با مهارت
  • سازگار با انواع محیط زیست و بدون نیاز به محلول هایی مانند اسید و دیگر مایع های خطرناک
  • افزایش استحکام مکانیکی مواد فلزی در زمان متصل شدن در اثر سخت کاری
  • کاری تمیز بدون تولید جرقه و دود
  • انعطاف پذیری، استفاده از ابزار یکسان برای گسترده ای از مواد
  • کاهش نیروی اتصال

نمونه ای از کلینچ کردن را میتوانید در زیر ببینید

 

 

پست های مشابه

موتورهای دو زمانه چگونه کار می کنند
خواص روان کننده برای گیربکس
طراحی مکانیزم مکانیکی چرخدنده مورب
عملکرد سوپرشارژرها

یک نظر ارسال کنید

error: Content is protected !!