خواص روان کننده برای گیربکس

خواص روان کننده برای گیربکس

این مقاله رویکرد خصوصیات روان کننده ی مورد نیاز برای عملکرد رضایت بخش یک گیربکس gearbox را دنبال می کند. ویژگی های مختلف روان کننده در اینجا به طور کامل مورد بحث قرار می گیرد. سیستم روانکاری، یک سیستم حیاتی برای یک گیربکس است. هنگامی که گیربکس بدون روان کننده است، فورا از کار می افتد.

خواص روان کننده برای گیربکس

جعبه دنده یک سیستم پیچیده ای است که دارای تعداد زیادی المان های مکانیکی از دنده ها، یاتاقان، کلاچ های آزاد رونده و غیره است. همه ی این اعضا به مقدار کافی و با کیفیت روان کننده برای حرکت بدون مشکل نیاز دارند. بنابراین روان کننده نقش مهمی در گیربکس یا جعبه دنده دارد. اکنون به خواص روان کننده که باعث رضایت از عملکرد گیربکس می شود، خواهیم پرداخت.

ویسکوزیته Viscosity : این اندازه گیری مقاومت روان کننده به جریان است. علاوه بر این، توانایی روان کننده را برای تحمل بارها تعریف می کنند.  روان کننده یک لایه فیلم را بین سطوح تماس ایجاد می کند تا از تماس فلز با فلز جلوگیری شود. با دید بصری، ممکن است بتوان درک کرد که روغن های ضخیم دارای ویسکوزیته بالاتر و روغن های نازک دارای ویسکوزیته کمتری هستند روغن های دنده به طور معمول ضخیم تر هستند همجنین آنها:

  • تمایل به حمل و تحمل بارهای سنگین تری دارند.
  • تحمل و انتقال گرمای تولید شده به وسیله چرخدنده ها
  • چسبیده به چرخدنده ها، زیرا در اکثر موارد در سرعت های بالا عمل می کنند.

شاخص ویسکوزیته (Viscosity Index (V.I : این یک اندازه گیری مقاومت روان کننده به تغییر ویسکوزیته با تغییرات دما است. روان کننده ها معمولا با افزایش دما کاهش می یابند.  روان کننده با شاخص ویسکوزیته بیش از ۹۰ برای برنامه های کاربردی چرخ دنده  مناسب در نظر گرفته شده است . این ویژگی برای حفظ کیفیت روغن در دماهای بالا مهم است.

نقطه ریزش Pour Point : این نشان دهنده کمترین دمایی است که روان کننده می تواند جریان یابد. این اساسا برای گیربکس هایی که در دمای زیر صفر قرار دارند، در نظر گرفته شده است.

نقطه اشتعال Flash Point : این درجه حرارتی است که در آن روغن تمایل به خنثی کردن بخار کافی برای فلاش ( آتش لحظه ای ) است. روان کننده های دنده همیشه باید درجه حرارت فلشی حداقل ۳ تا ۴ برابر دمای عملیاتی گیربکس را داشته باشند. به عنوان مثال نفت سفید دارای نقطه فلش ۵۴ درجه درجه سانتیگراد (۱۳۰ درجه فارنهایت) است، در حالی که ویسکوزیته متوسط روغن دنده دارای دمای فلاش ۲۰۴ درجه سانتیگراد (۴۰۰ درجه فارنهایت) است.

انحلال پذیری Demulsibility : این خاصیت روان کننده ای است که خود را از آب جدا کند. این یکی از ویژگی های مهم همه روغن های صنعتی، هیدرولیکی و روغن های چرخشی و مخصوص است. برخی از گیربکس های دنده در محیط با رطوبت بالا مانند آسیاب های بادی کار می کنند و این ویژگی روان کننده باعث می شود که گیربکس را از آسیب ناشی آب حفظ کند.

 

پست های مشابه

انواع پمپ های جابجایی مثبت رفت و برگشتی : پمپ دیافراگمی
طبقه بندی و انواع پمپ های مایع یا هیدرولیکی
معرفی توربین های هیدرولیکی: توربین کاپلان (The Kaplan Turbine)

یک نظر ارسال کنید

error: Content is protected !!